מה יהיה משותף למסי ולפושקאש? בודפשט למתקדמים.

כבר כתבתי  בעבר על בודפשט. העיר שהתאהבתי בה.

למזלי קוראים לי מדי פעם לתמיכה (רגשית וטכנית כאחד) ואני ישר מגיעה . ובהתאהבות כמו בהתאהבות, אני כל פעם מגלה פינה חדשה, כנסייה  חדשה, או מזהה בתצפית  מבנה נוסף.

ההנחיה הכי חשובה שאני יכולה לתת לכם- תרימו את הראש. כל הזמן. כי הבתים תמיד יפתיעו אתכם. רואים בניין אפור ועייף , אבל בקומה השלישית יש קישוט מרהיב. פסלים, או מרפסת מעוצבת. או מעקה ברזל מפותל.  הקומוניסטים (ששלטו שם מאז ה"שחרור" מהנאצים ב45 ועד 91- הסירו בקפידה רבה כל סממן לקפיטליזם . כל מה שיפה הורד. אבל למזלנו הם לא הצליחו להגיע לקומה השלישית .

דירת מגורים פשוטה סתם בניין  דירות מגניב…(מול דאק- טר, תחנת המטרו המרכזית)

אני רגילה להרים את הראש בדרום תל אביב. הבתים שם יפים. אבל אין מה להשוות לבודפשט.

 אני נאנחת בעצב רב. כמה חבל שהשושלת ההאבסבורגית לא כבשה גם אותנו. היינו יכולים להיות חלק מהאימפריה האוסטו-הונגרו- ישראלית וגם לנו היו מבנים ניאו –קלאסיים מהממים וצובטי לב.  בעצם , את הנסיכה סיסי יש לנו כבר, כשחושבים על זה.

גם כשמורידים את הראש יש מציאות. זהו מכסה ביוב!ביוב יפה

אנחנו  מטיילים  ברובע היהודי. ליתר דיוק  הצטרפנו לסיור חינם ( CITY WALK) – מאד מומלץ-  ואיך  שהסיור הסתיים הלכתי מהר , ספק הלכתי ספק רצתי , את כל המסלול פעמיים נוספות…אני מנסה לאלף את המוח העצל שלי ללמוד מסלולים חדשים. (אל תשאלו)

הרובע מעוטר בציורי קיר ענקיים. הממשל, במקום לשפץ משקיע כמה גרושים בציורי קיר. (זה בדיוק מה שאני עושה גם בבית שלי וגם כאן זה לא עוזר ).

ממש בלב הרובע היהודי, ליד בית הכנסת  ברחוב רומבאך, יש ציור של כדורגלן הפלא שלהם מימים עברו: פושקאש.  בשנת 53 (זה יהיה מאד קצר, אני מבטיחה) , ניצחה נבחרת הונגריה את נבחרת אנגליה שהיתה בלתי מנוצחת מזה עשר שנים -6:3. ופושקאש היה הכדורגלן שעשה את הניצחון. (תודה לגיל על התיקון. מסתבר גם שזה היה משחק היסטורי ששינה את פני הכדורגל)

הוא נפטר לפני כמה שנים ולא תאמינו איפה הוא קבור: בכנסיית סן סטפן!!  הקתדרלה הכי יפה והכי גדולה בבודפשט.  ואני , כופרת שכמותי, ישר אומרת – אז איפה יקברו בבוא היום (טפו טפו חמסה חמסה חמסה) את מסי, יבדל"א? את מסי (שוב טפו טפו) תהלום לפחות הסגרדה פמיליה , או סן פטרוס, כנסיית הוותיקן.

 

שלוש המלצות על אוכל או בילויים . יותר נכון שתים וחצי.

בר סימפלה  SZIMPLA  . ברובע היהודי, חלק מקבוצת ברים שבנויים ממש בתוך הריסות ונקראים RUIN PUB

  אני , בתור אחת ששתתה את הבירה הראשונה בחייה השבוע , כמו גדולה- נו טוב, לא היו ערוצי ספורט במלון וק. היה חייב לראות את יובנטוס…בקיצור אני לא כזו שיכולה להמליץ. אבל אני נתלית באילנות גבוהים. לפי הלונלי פלאנט זהו הפאב הטוב בעולם. כשמו כן הוא, בנוי במבנה הרוס לחלוטין, וכל הרהיטים בו נודבו , שום כסא לא דומה לחברו- ואחרי 11 בלילה אין שם מקום פנוי.

פאב סימפלה

המלצה נוספת:  BORS   (אומרים בורש) ליד בר סימפלה, ברובע היהודי. זהו בר  של סנדוויצ'ים ומרקים. זול מאד   (כ10 שקלים  לכל פריט ) וטעים מאד. יש בעיה – התפריט כתוב על הקירות בהונגרית ואין איפה לשבת .  ההמלצה המקורית  היא של בלוגרית שאני מאד אוהבת – עדי בעולם.  היא גרה שם ואני קצת מפנטזת על היום שאשמע אותה קוראת לבנה "גומבוץ בוא הנה" ואוכל לגשת אליה ולהציג את עצמי…

ומסעדה : גם כן ברובע היהודי .אתם רואים הוא רובע כל כך טרנדי. כל המסעדות, הפאבים, הברים, חנויות מעצבים ומה לא. הכול שם.  לגבי ההמלצה- זו המלצה של יגאל צור מynet . זו מסעדה של אוכל הונגרי ביתי. דגש על ביתי. יש שם לחם שחור חתוך גס וסיפונים של סודה על השולחן (בסוף שאלו אותנו כמה פרוסות אכלנו וכמה שתינו. אבל מי ידע שצריך לספור את השפריצים…)

 

סיפולוקס

. על השולחן היו גולאש ופתיתים, כרוב סגול ופלפל ממולא. הפתיתים היו מאד טעימים. ועל היתר ק. אמר-א- זה טוב בשביל הקוריוז.

וב- זה  כמו האוכל של אמא שלי. (אמא שלו היתה בשלנית גרועה, נו מה)

אני חשבתי שהיה מאד טעים, אבל ביתי.    ראו הוזהרתם. ק. הוא אנין הטעם בינינו  בעוד אני היא הג'אנקית  .

KADOR ETKEZDE  שם המסעדה  

כתובתה: Klauzal ter 9      . סגור ביום ראשון.

אני כבר מתגעגעת.

עוגה בבודפשט

 

 

אפשר להירשם כמנויים לבלוג. אין קל מזה: מקלידים את הדוא"ל בתיבה למעלה מצד ימין.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רבקה ז.  On 9 למאי, 2015 at 17:53

    כרגיל שלומית: שנון ומבריק
    אהבתי את סיסי ושק. אומר שזה כמו האוכל של אמא שלי
    חוץ מזה געגועים אליכם.

  • גיל  On 9 למאי, 2015 at 20:41

    התאורים נפלאים רק תיקון קטן: הונגריה בראשות פושקאש ניצחה את אנגליה 6:3 במשחק ההיסטורי ששינה את פני הכדורגל.

    • שלומית לוי  On 9 למאי, 2015 at 21:32

      ידעתי שאני צריכה לבדוק שוב!! בשבילי הכל אותו הדבר. 1:0, 2:3. אין הבדל. (חוץ מהבעיטה המרהיבה הערב. ישר אני הולכת להתאמן עליה!

      • גיל  On 9 למאי, 2015 at 21:35

        כן, בעיטת מספריים. קצת אימונים ואת מסוגלת לזה!

  • galithatan  On 9 למאי, 2015 at 22:28

    נשמע מצוין! לא זכרתי את הרובע היהודי ככזה אטרקטיבי 🙂

    • שלומית לוי  On 10 למאי, 2015 at 15:12

      הרובע היהודי הולך ומשתבח. הוא ממש במרכז העיר(פשט) , ממוקם מצוין וכל מה שלידו מתמקם ישר טוב גם.

  • שלומית לוי  On 10 למאי, 2015 at 15:10

    לגיל- "אני לא מפחד מהאדם בעל אלף הבעיטות. אני מפחד מהאדם שתירגל אלף פעם את אותה הבעיטה. " (ציטוט של ברוס לי. שגנבתי בלי בושה מבלוג של שלי גרוס…

  • שולצי  On 10 למאי, 2015 at 17:43

    יפתי גירת לי את החיך אוכל של אמא של ק. זה נשמע יאמי . בשביל זה אסע עד בודפסט וגם הלאה . ובכלל עם את תעשי לי סיור מקצועי אדרבא ! מי שלא מבין בקרוב יבין !

    • שלומית לוי  On 10 למאי, 2015 at 20:42

      יקירתי, סיור מקצועי אמיתי- עלי…
      אין מה לפנטז על האוכל של אמא של ק.
      אם היא היתה מבשלת טוב הוא לא היה יוצא כזה בשלן!

להשאיר תגובה

