בודפשט שאתם לא מכירים

נפלה עלי נסיעה לבודפשט. לא התכוונתי, לא תכננתי, לא ידעתי עליה כלום. ולא היו לי ציפיות, למען האמת. מזרח אירופה, מה כבר יכול להיות. (אמרה זו שלא היתה עדיין בפראג)

בפעם הראשונה שהייתי שם  הימים כולם  הוקדשו לסידורים. שזה אומר לא טיול. לא ראיתי כלום. לא כנסיות,  לא מוזיאונים.

ובלי שהרגשתי, לאט לאט נכנסה לי  העיר הזו מתחת לעור.

 

פתאום קלטתי שאני מסתובבת בעיר מהממת. עיר שיש בה דיסוננס מרשים בין בניינים אפורים שנשארו מהתקופה הקומוניסטית לבנייני פאר מהמאה ה19. ויש הרבה כאלה. העיר הזו מלאה בשכיות חמדה.

                        בודפשט בית

עזבתי אותה כשאני מאוהבת קשות. ואז הבנתי.

ככה, רק ככה , צריך לטייל במקום חדש. בלי רשימת "צריך" ו"מוכרחים"..

בבודפשט  למזלי  לא יכולתי לטייל בפעם הראשונה .ולכן אולי התאהבתיבודפשט שער ארמון גרישם

. ארמון גרישם, עיצוב מרהיב בנוסח אר-נובו.

בודפשט- בניין המוזיאון לאמנויות שימושיות

בניין המוזיאון לאמנות שימושית. אדריכל: אודון לכנר

אני מתכוונת לתת רק שני טיפים שווים במיוחד.כל היתר באמת יש ברשת והפז"מ שלי  שם עדיין קצר .

היה יום גשום ומעונן וממש קר (10מעלות )  .בחרנו ללכת  למרחצאות סייצ'ייני .

(Sze'chenyi Baths) שליד אנדרטת  הגיבורים.

מסתבר שבבודפשט יש תרבות של מרחצאות, שהתחילה בתקופה הרומית (ממנה נשארו רק שרידים ארכיאולוגים) , המשיכה בתקופת השליטה התורכית שנמשכה 150 שנים- יש פה חמאמים מופלאים- והמשיכה במרחצאות בני ימינו . (מאה 19 זה כבר ימינו, נדמה לי)

מרחצאות סייצ'ני  בהם היינו , נבנו בתקופת הזוהר של האימפריה האוסטרו-הונגרית . הבניין המפואר מכיל שורת ברכות קטנות עם מינרלים ומים חמים שמגיעים ממי תהום של בארות ארטזיות המגיעות מעומק של מאות מטרים.

אני לא יודעת איך להתייחס לזה אבל הגעתי עם גב כואב מאד, ולמחרת קמתי כמו חדשה. ומצד שני הגוף שלי רגיל להתעללות שאני מעבירה אותו ואין לו ברירה אלא להשתקם מהר לפני שעור הבלט הבא. אז אני באמת לא יודעת.

ואולי הגעתי לגיל שצריך לנסוע לטיולים מאורגנים במעיינות מרפא. אוי לי .

הבניין עצמו בנוי מסביב לשלוש ברכות חיצוניות,שגם בהן יש מים חמים מאד המגיעים ממעמקי האדמה.   האדים שמעליה מעידים על חום המים. באמצע הברכה יש שולחנות שיש ומקומיים משחקים שח עליהם.

אמנם הפעם האחרונה שלבשתי בגד ים בפומבי היתה לפני כעשר שנים , לפי הספירה האחרונה שלי . אבל יש חוויות שאסור להחמיץ. וגם אין פה אף אחד שמכיר אותי. רק הונגרים. הרבה. המון.

בודפשט ברכות

אחרי הברכה צריך לצעוד כמה עשרות מטרים עד המבנה עם המרחצאות. אתה צועד בחוץ, בבגד ים בקור של 10 מעלות.

אני ,  שבעשרים מעלות בארץ  לובשת כבר סוודר ומעיל קל, ולא, זו לא בדיחה,  מסתובבת שם בבגד ים ואפילו לא יכולה להתכסות במגבת שהיתה רטובה בדיוק כמוני. ככה זה כשפורסים מגבת על ספסל בגשם שוטף.

חוויה הזויה. אבל לא הייתי מוותרת עליה בשום אופן.

 

 

בודפשט שח

מצד ימין בתמונה רואים את האדים העולים מן המים

 

 

הטיפ השני- מרק גולאש.

לא סתם מרק גולאש, אלא מרק שנאכל בפאב מגניב לחלוטין שנקרא FOR SALE. הפאב נמצא בדיוק מול הכניסה לשוק המקורה של רחוב ואצי אוצה. (רחוב הקניות הראשי). ממש מולו , צמוד לבורגר קינג, יש פאב קטנטן שכל קירותיו והתקרה שלו מכוסים באלפי פתקאות קטנות. כך מצאנו שם פתק בעברית שממליץ לקחת את מרק הגולאש לשני אנשים. על הרצפה מפוזר קש. והגולאש נפלא. (אחרי שמוסיפים כפית ממרח הפפריקה החריף ומשאירים בצד את חתיכות הבשר)

גולאש

 

לא הייתי מגיעה לשם בלי עזרתם של איתי וקווין חברו. (בהצלחה, יקרים)

קריאת חובה : (נו טוב לא חובה אבל שווה במיוחד)- הספר של "מטרופוליס" על בודפשט. בכלל, זו  סדרה נפלאה עם תחקירי עומק ותובנות. לא מדריך טיולים אבל ספר שמכניס לאווירה הנכונה. 

קניות : 3 קופסאות מרוטב הפפריקה החריף והנפלא. נדמה לי שמצאתי את הטריק לגרום לאנשים לאכול מה שאני מבשלת!

בגדים: אין מה לקנות. כלומר יש זארה ו H+M למי שרוצה. וזארה, אגב, זול בכ 25% יחסית לארץ. לפחות בשני הפריטים שבדקתי.

מסעדה שהמקומיים מאד אוהבים (טעים ומחירים סבירים) PAPRIKA  (ליד פארק הגיבורים)

טיסות לבודפשט: חברת WIZZ AIR

אם קונים בזמן  אפשר למצוא כרטיסים בארבעים יורו לכל כוון. זו לא טעות. לזה חייבים להוסיף מראש  על מזוודה, אם לוקחים.  – 25 יורו לכל כוון. ולהביא סנדוויצים מהבית. ועדיין. כשאני טסתי לשם בספטמבר , אל על דרשה 1000 דולר לכרטיס. (לעומת זאת אם שוכחים לשלם מראש על המזוודה משלמים עליה 70 יורו לכוון בשדה התעופה. מניסיון, לצערי.) הם גם ממש קטנוניים בקשר לגודל התיק שעולה אתכם. מול עיני מישהי נאלצה לשלם 40 יורו אחרי שהגלגלים של תיק הצד בלטו מהמסגרת בה בודקים את התיקים.

מלון: SEVEN SEASON

מלון דירות מקסים, מרגיש כמו דירה מתוקתקת במנהטן. דירות יפיפיות, ממוקמות בפשט (הדאון טאון של בודפשט). אני חושבת ששם ממוקמות רוב האטרקציות, בכל מקרה. אבל אני עדיין לא מומחית של ממש. אבל מי שמוכן להתנייד – המלון ממוקם פשוט נפלא. דקה מתחנת המטרו הראשית של העיר. חמש דקות ברגל מרחוב הקניות ואצי אוצה, מבית הכנסת הגדול והמרשים ומהכנסייה ע"ש אישטוואן.

כמה עלה: 54 יורו ללילה לשני אנשים, דירת חדר שינה שכללה סלון ומטבח. הכול קומפקטי, יפיפה, מודרני וזול להפליא. אם אתם עושים הזמנה לשם- תזמינו ישירות מהמלון ולא דרך אתר מתווך ובמקרה כזה תקבלו נהג מהמלון שיחכה לכם בשדה התעופה ללא עלות נוספת. זה מומלץ לא רק בגלל שזה חינם, אלא בעיקר כי הטיסות של וויז-אייר מגיעות לקראת חצות וכי די קשה למצוא את הדירות האלה בפעם הראשונה.

השארתי את ליבי בבודפשט.

בודפשט פפריקה

ואפשר לראות איך בדרך כלל אני מטיילת- בסין, לדוגמה.

ניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות באתר. להרשמה לחצו כאן.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • סופי  On 15 לנובמבר, 2013 at 21:11

    אח, שלומית זה עושה חשק לטוס לשם…
    כמה חמים המים? כמו ג'קוזי?

  • שלומית לוי  On 15 לנובמבר, 2013 at 21:17

    35-38 מעלות. חמים מאד ונעימים מאד מאד…לדעתי זו גם טמפרטורת המים של ג'קוזי.

  • נעמה קורן  On 15 לנובמבר, 2013 at 21:18

    וואו. איזה כיף. המרחצאות נראות מדהים. ושלומית, את האדם האחרון עלי אדמות שיכול לקטר על בגד ים בפומבי 🙂

  • ronitlib  On 15 לנובמבר, 2013 at 22:39

    עיר נפלאה. ביקרנו בה שלוש פעמים ב-13 השנים האחרונות. מעדיפה אותה על פראג. אולי באמת נטוס ב'וויז' לסופה"ש. לחובבי יד 2 – ברחוב ראקוצי יש חנויות מפעימות. הבגדים מטופלים ונקיים, תלויים על קולבים. באחת החנויות כל הקולקציה הייתה שחורה (!) 🙂 מסעדות: ברובע היהודי לשעבר, יש ברים זולים להפליא, השתדלנו להתרחק מהשוק המקורה ומהואצי. הומה תיירים.

    • שלומית לוי  On 16 לנובמבר, 2013 at 11:25

      תודה רונית, המלצות שוות במיוחד. העתקתי לגב הספר שלי ומבטיחה לבדוק בפעם הבאה. איפה זה רחוב ראקוצי?

  • יגאל  On 16 לנובמבר, 2013 at 00:21

    שלומית יקרתי

    לפני כ-3 חודשים היינו בפעם השניה בבודפשט ,עשינו את הטיול באופניים נכנסנו למרחצאות ענת עומר ורותם , היה ניפלא , בסוף הרחצה , גם בברכת הזרמים ובמים החמים ,הפקרנו את גופותינו למסג מפנק במרחצאות ,בקומה העליונה באוירה נעימה ולא קומנסטית, מומלץ ולא עולה הרבה.

    ממליץ גם לצאת בערב סמוך למרכז לאזור פאבים ומסעדות שם מבלים הצעירים באוירה משוחררת ,מוזיקת גז ובכלל. עכשיו ריתי שגם רונית כתבה על כך.

    • שלומית לוי  On 16 לנובמבר, 2013 at 11:28

      וואו על זה לא חשבתי, נראית באמת עיר אידאלית לרכיבת אופניים!!!! גם שטוחה וגם גבעות בצד של בודה, שלא יהיה קל מדי! (ברצינות)
      ומסאגים- בפעם הבאה.

  • ronitlib  On 16 לנובמבר, 2013 at 08:11

    שלומית, מה עוללת.. חייבת לנסוע. ואי -פשר כעת 😦 שאלה: בטריפאדוויזר מזהירים מפני ה"רחוב שמוביל למלון" בשעות הלילה. מסתובבים שם יצורים. האמנם?? את זוכרת את השם?

    • שלומית לוי  On 16 לנובמבר, 2013 at 11:33

      הרחוב , אם אני לא טועה , נקרא
      KIRALI
      פעם אחת ראיתי שם צעירים שיכורים, אבל בשום רגע- והייתי שם פעמיים, סה"כ 6 לילות- לא הרגשתי מאויימת אפילו טיפ טיפה.
      יש שם סופר שפתוח כל הלילה , ויש ממול שווארמה /סופלאקי טעים מאד , גם פתוח כל הלילה, והיתה תנועת אנשים. אבל אולי זאת אני, לא יודעת.
      גם אני כבר רוצה לתכנן את הפעם הבאה…רק ננוח קצת (כלומר חשבון הבנק ינוח קצת, לא אני. אני מלאה עזוזים כשמדובר בנסיעות)

  • dshalit  On 16 לנובמבר, 2013 at 14:39

    היי שלומית, תודה על העדכון בדילים והמקומות הנחבאים והשווים. כתבתי פה בזמנו על בתי הקולנוע בבודפשט, חוויה בפני עצמה http://davidshalit.wordpress.com/2009/11/30/%D7%91%D7%AA%D7%99-%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%95%D7%A2-%D7%94%D7%A0%D7%93%D7%99%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%91%D7%95%D7%93%D7%A4%D7%A9%D7%98/

    • שלומית לוי  On 16 לנובמבר, 2013 at 18:22

      הי דוד,
      הפוסט שלך ממש מרתק! תודה על ההפניה אליך. אני בהחלט אבקר בבתי הקולנוע האלה בפעם הבאה שלי.

  • galithatan  On 17 לנובמבר, 2013 at 00:44

    נשמע מצוין – קצת שונה מחווית בודפשט שלי (בעיקר בגלל המרחצאות שלא העזתי לדגום), ודווקא בגלל זה מעניין לקרוא 🙂

  • שלומית לוי  On 17 לנובמבר, 2013 at 18:45

    גם אני לא הייתי מעזה ל"בזבז" יום על המרחצאות, אלמלא מזג האוויר שהיה. ובדיעבד זה היה יום אידיאלי(בטוח יותר מוצלח מאשר בקיץ שאז זו עוד ברכה יפה).

Trackbacks

כתיבת תגובה

