מקרה החירום שאף רופא לא רוצה לקבל

האשה שצלצלה בשבת הייתה ממש לחוצה. אני מפנסיון ברעננה, אמרה,  ויש לנו כאן  כלב עם סיבוב קיבה. ככה היא אמרה.

הכלב נראה לה נפוח  ומנסה להקיא- ברגע שאמרה לי את מה שאמרה ידעתי שהיא צודקת, לפחות על פניו. 

יש מקרה חירום אחד שאף וטרינר לא רוצה לקבל.  החירום הכי גרוע שיכול להיות.

סיבוב קיבה.

מומו, כלב גדל מימדים כבר חיכה לנו ליד המרפאה עם בעליו המודאג.

בדיקה קצרה וצילום רנגטן אישרו את החשש של בעלת הפנסיון. הקיבה הייתה מלאה בגז ומסובבת על צירה.

תחשבו שאתם מחזיקים בידכם בלון מאד מתוח- ועכשיו תסובבו אותו לאורך ציר  האורך שלו. זה מה שקורה בסיבוב קיבה. ברגע שהקיבה מסתובבת הפתח שלה נחסם. אי אפשר להוציא ממנה כלום בעוד שבפנים ממשיך להיווצר גז בגלל תסיסה של המזון . מרגע לרגע הקיבה מתנפחת  יותר.

כשהקיבה מסתובבת היא "לוקחת" איתה את הטחול , הצמוד אליה, על כלי הדם שלו.

הכלבים האלה בדרך כלל מתים תוך כמה שעות מרגע הסיבוב, בגלל סיבוכים של כלי הדם שמתנפחים, ורעלנים שמשתחררים ופוגעים בשריר הלב.

גם אחרי ניתוח, סיכויי ההחלמה הם פחות מ 50  אחוז, במקרה הטוב.

ולמה אין וטרינר ששמח לקראות חירום כזה? קודם כל כי  זה אחד המצבים המורכבים ביותר שקיימים אצלנו. זהו מקרה החירום הכי דחוף, בו כל דקה ממש קובעת,

זהו החירום הכי מורכב  וקשה לניתוח-צריך לבצע שלושה ניתוחים בבת אחת בכלב שיכול למות כל רגע על שולחן הניתוחים. וכמו שאמרתי- בעל סיכויי ההצלחה הנמוכים ביותר.

 

הכלב הוכנס במהירות לחדר הניתוח. ברגע שהבטן נפתחת, דבר ראשון יש לסובב את הקיבה חזרה למקום. זהו תנאי ראשון להוצאת הגזים מהקיבה. (תאמינו או לא, כדי לזרז את התהליך פינצ'רנו אותו.  ממש דחפנו מחט לתוך הקיבה כדי שהגז יתחיל לפעפע החוצה)

אחרי שהקיבה מוחזרת למקומה אפשר להכניס צינורית פלסטיק עבה דרך הפה .

 

תוך כדי ריקון הקיבה התחלנו  לקצור  את הטחול,  שבשלב הזה היה כבר פי שלוש מגודלו המקורי, ובצבע סגול  בגלל גודש כלי הדם. הטחול הוא איבר עשיר בכלי דם. יש שם לפחות 7 צינורות דם גדולים שחייבים להיקשר לפני שחותכים אותם. אפשר לחיות בלי טחול.

הטחול בחוץ, הקיבה שוב מתמלאת בגז . התסיסה ממשיכה.

אנחנו משיכים ללחוץ בעדינות על הקיבה כדי לרוקן אותה, ובמקביל שוטפים אותה עם מים חמימים שמוזרקים דרך אותו צינור בדיוק  פנימה.

בשלב הבא צריך למנוע סיבוב קיבה בעתיד. ק. המנתח מחבר, ממש תופר , חלק של הקיבה לצלע הקרובה. לא כל כך פשוט כמו שאולי  שנשמע  כאן, חיבור כזה דורש ידע וידיים טובות.

שלוש וחצי שעות מהרגע שהתחלנו יש לנו כלב ענק ומורדם על השולחן,

בטן תפורה למלוא אורכה, טחול ששוקל  כמעט קילו מונח בצלחת  וששה  ליטרים נוזל חום בוצי ומצחין שיצא מהקיבה שנאספו לדלי.

אני יוצאת מהניתוח כשאני מעריצה לגמרי את טננבוים  המנתח  (אקא ד"ר ק.   החלטתי לתת לו קצת קרדיט מטעמי גוגל)

בניתוח הזה אני רק טייס משנה, למזלי ולמזלו של הכלב.

לראשונה בחיי אני מבינה שאולי זה בסדר שכישוריו של ק. כמנתח לא מופנים לפלסטיקה ולתיקונים עתידיים של אשתו אלא ממש מצילי חיים.

 

יומיים קשים עברו על מומו בבית החולים שלנו, בהם לא הצליח אפילו להתרומם מרוב חולשה ולא רצה לאכול . ואחרי יומיים הרים ראשו כאומר: אני איתכם. והתחיל לאכול. ולהתחזק.

אתמול הוא הלך הביתה, מרגיש טוב.

הסכנה עדיין מרחפת מעל ראשו. נזקים לקיבה שנראו בזמן הניתוח עלולים עדיין להחזיר אותו אל חדר הניתוחים.

אנחנו מחזיקים לו אצבעות.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • galithatan  On 1 לדצמבר, 2012 at 20:00

    גם אני מחזיקה לו אצבעות. ותודה שהבאת את הסיפור המסובך הזה כאן. כלומר ברור לי שיותר קל לכתוב על זה מאשר לבצע את הניתוח, ועדיין אני מניחה שהכתיבה החייתה בתוכך את החוויה… לא נעים, אבל מעודד מאוד.

  • הילה  On 2 לדצמבר, 2012 at 08:58

    וואו, איזו פרוצדורה!
    מנקודת הראות שלי צריך אומץ בלתי רגיל להיות מנתח/מרדים וכו'. כל כך הרבה אחריות… אני זוכרת שפעם כשווטרינרית הרדימה את הכלב שלי לעיני כדי להוציא לו קוץ מהאוזן, כמעט התעלפתי.
    מאד מקווה שמומו יחלים ושהקיבה לא תסתובב אצלו יותר לשום צד.

  • שלומית לוי  On 3 לדצמבר, 2012 at 16:29

    גלית, הילה- תודה לכן. מומו מרגיש יותר טוב!
    ואני בטוחה שגם בזכותכן.
    אגב, הילה. ממש לא מומלץ להרדים בנוכחות הבעלים. לקוח יצטרך ממש להתעקש כדי שאסכים לזה. לא מומלץ, לא לכלב ולא לבעליו. וגם לדעתי לא לרופא עצמו- יש לחץ נוסף כשהלקוח מסתכל עליך.

כתיבת תגובה

