אלכס: שנה למותו. התוכי שהבין את המונח "אפס"

מחר תמלא שנה למותו של אלכס, התוכי שנתן לנו צוהר למוחו  וליכולת החשיבה המורכבת  שלו.
אלכס, תוכי מסוג אפרור אפריקאי (ג'אקו) , כיכב בסרטי טבע ותעודה רבים   והיה התוכי המפורסם בעולם.
כשהיו מראים  לו שני חפצים שונים בעלי אותו צבע. ושאלו: מה משותף?
אלכס היה עונה: "צבע"
איזה צבע? והתשובה  : "כחול".
כשהראו לו מקל ושאלו אותו ממה הוא עשוי,  ענה  " עץ" .
אלכס זיהה יותר מ 50 אובייקטים שונים, הכיר 7 צבעים ו 5 צורות שונות, הבין מספרים הקטנים מ 10 (אם כי לא ספר אותם ברצף)  וידע להבדיל בין המושג  "דומה" ו"שונה".


 
היכולת שלו להבדיל  בין קטגוריות של צבע , צורה ומספר לא נצפתה מעולם בקופים או ביונקים אחרים.
 
אנחנו משתמשים במילים כדי להגדיר מושגים.אלכס הוכיח לנו שלא צריך שפה, או שניתן להשתמש במספר מילים מצומצם כדי להבין ולהפנים מושגים מורכבים.
 
"אפס" או "אין"  נחשב כמושג אבסטרקטי ומורכב אפילו לאנשים. ילדים עפי"ר לא קולטים את המונח הזה עד גיל שלוש או ארבע.
 
אלכס הגיע להפנמת המושג אפס- בשפתו NONE – ללא לימוד.

הוא הפנים חוסר כמות מתוך לימוד המונחים "דומה- שונה" .

כששאלו מה דומה בין שני חפצים הוא ידע להגדיר את הדמיון, בין אם הוא בצבע, בצורה (shape) או בחומר ממנו הם עשויים.
לימדו אותו שכשמראים לו שני חפצים זהים ושואלים מה ההבדל ביניהם (what's different ) התשובה הנכונה היא : none
 
יותר מאוחר,  הציגו בפניו מגש עם קוביות בצבעים שונים.
השאלה שהוא נשאל היתה:What color four?
אלכס אמור היה לספור  קוביות על המגש, לזהות כמה קוביות יש מכל צבע ולומר רק  מה צבע הקוביות שיש מהן ארבע. לא חמש, לא שתיים ולא שלוש. ארבע.
כדי לענות על שאלה כזו אלכס צריך היה לדעת לספור , לזהות צבעים  ולדעת מה בעצם רוצים ממנו.

 ובמילה אחת: לחשוב.
 
אבל אלכס השתעמם.
כמו כל ילד מחונן התרגיל נמאס עליו חיש קל. והוא סירב לענות.
באופן עקבי הוא אמר "Five "
ד"ר פפרברג התייאשה בסוף ואמרה לו. או קיי, אלכס. What's color five"
אלכס רק חיכה לשאלה הזו.
על המגש היו קוביות שונות אבל לא היו חמש קוביות באותו צבע.
 
אלכס ענה" NONE" "
 
הפסיכולוגית שעבדה איתו, ד"ר איירין פפרברג, קנתה אותו לפני שלושים שנה בחנות חיות בשיקגו,באופן אקראי.
שלושים שנות עבודה סיזיפית, תוך כשהיא נלחמת בממסד האקדמי, לא מקבלת תקציבים ועוברת מאוניברסיטה לאוניברסיטה וממדינה למדינה בעקבות המשרה הזמנית  שהיתה מצליחה  לקבל, הביאו את אלכס ואותה למקום הזה.

רק בשנים האחרונות התחילו להבין את חשיבות המחקר שלה.
לפני חודש שמעתי אותה בסמינר בהרצאה מאד מרגשת.
 
היא סיפרה איך לאחרונה אלכס הצליח להפתיע אותה שוב.
היא התחילה ללמד אותו  לזהות את הספרה שתים.
היא נתנה לו את הספרה שתים עשויה מפלסטיק.  אחת גדולה וירוקה, אחת קטנה וצהובה.
כששאלה  What's bigger  

  אלכס אמר "green"
 
יום אחד, ללא כל הכנה ולימוד אלכס התחיל לענות לשאלתה: none
אלכס הפנים שספרת  הפלסטיק מייצגת מספר,ובמקרה הזה את  אותו מספר.  
 
 
לפני שנה בדיוק, אלכס נמצא מת בכלובו.

לילה קודם  , בהיותו בריא לחלוטין וצעיר – בן 31 – הוא נפרד  מד"ר איירין פפרברג ואמר
היי טובה, נתראה מחר, אני אוהב אותך.
 
במותו נפסק מחקר מרתק שנמשך שלושים שנה.
המחליפים שלו- יש עוד שני תוכים דומים במעבדת המחקר שלה- לא חכמים כמוהו ולא יודעים את מה שאלכס כבר ידע.

כל מי שרואה את סרטי הוידאו לא יכול שלא לראות את האהבה הגדולה ששרתה בין אלכס לבין מי שגידלה אותו והפכה אותו לפרוייקט של חייה, ד"ר איירין פפרברג. 
  
כשהיא  סיימה את דבריה האולם כולו דמם ולא מעט עיניים היו  רטובות.
 



 
 

ניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות באתר. להרשמה לחצו כאן

 

 
 
 
 
 
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אוהבת סוסים  On 6 לספטמבר, 2008 at 16:17

    שמעתי עליו גם בלא מעט תוכניות טלויזיה.
    יודעים ממה הוא מת?… 😦

  • אסתי  On 6 לספטמבר, 2008 at 17:23

    ובעיקר לא יאומן.

    ואחרי 30 שנה להפרד ממנו זה מוכרח להיות כמו להפרד מקרוב משפחה הכי קרוב שיש.
    גם עיני התלחלחו. מודה.

  • גיל  On 6 לספטמבר, 2008 at 17:34

    מהיכולות שלו ויש הרבה ביקורות מדעית על החוקרת. ממש לא ברור שהוא הפגין אינטילגנציה ובהחלט אפשר לחשוב שהתשובות שלו הם סוג של התנייה קלאסית ואופרנטית, והוא מגיב בדיוק כמו שהמקרה המפורסם של הנס החכם הגיב.

    באופן כללי אני לא כל כך מתרשם ממחקרים מהסוג הזה (גם על קופים) שמנסים להוכיח כביכול שהם אינטיליגנטיים בדיוק כמונו תוך שימוש בשפה אנושית. איזה היגיון יש לבחון אותם בכלים אנושיים? הרבה יותר טוב לבדוק את האינטיליגנציה שלהם בהקשר של מה שרלוונטי להם.

    ועוד דבר שצרם לי. אני בטוח שהמטפלת שלו אהבה אותו מאוד, אבל רואים בבירור איך הוא מעוניין לעשות דברים אחרים והיא מאלצת אותו לענות על שאלות. בעיניי זה די מיותר וכל העניין נראה מלאכותי ומאולץ.

  • שלומית  On 6 לספטמבר, 2008 at 17:49

    "גיל, איך אפשר להסביר תשובות כמו "אין דומה או את ההבנה שאין 5 קוביות בצבע ספציפי בעזרת התניה זו או אחרת?

    התוכי הזה אינטיליגנטי במידה שלא תיאמן.

    הוא בדיוק כמו ילד קטן שלא בא לו ללמוד ברגעים מסויימים. אז מה. בכוונה בחרתי את הקטע הזה כדי להראות, גם לספקנים, שיש שם חשיבה עצמאית מצידו, ויכולת להביע אותה במילים שלנו.
    כשביקש מים לא שתה, הוא רק התכוון למשוך את הזמן. מניפולציה במיטבה, כשהיא מובעת המילים שלנו.

    ד"ר פפרברג הוכיחה סטטיסטית שאחוזי ההצלחה שלו גבוהים יותר כאשר מגישים לו מגשים עם חפצים שהוא לא מכיר, וההצלחה שלו יורדת ככל שהמגש מוכר יותר, דווקא בגלל שהוא משתעמם.

    הגדולה שלה היא בכך שהיא הצליחה להוכיח מבחינה סטטיסטית את מה שכל מי שמגדל תוכי כזה ידע אינטואיטיבית.

    היא לא פחות מגאונה, אגב, לא רק בעיני.

    אסתי ואוהבת סוסים- תודה .

  • גיל  On 6 לספטמבר, 2008 at 18:15

    לא היו רק התניות אלא פשוט התוכי או הסוס קולטים רמזים קטנים מצד השואל מתי התשובה שהם נותנים נכונה. גם לזה נדרשת אינטליגנציה שאין לכל אחד אבל היא הרפה פחות מרשימה ממה שמנסים לייחס לה.

    הבעייה עם מחקרים כאלו שהם עובדים בדרך כלל רק עם מי שמגדל אותם. מצד אחד טוענים בצדק שהחיה לא תגיב למי שהיא לא מכירה, אבל מצד שני זה פותח פתח להרבה מניפולציות (מודעות ולא מודעות) מצד החוקר.

    בכל מקרה, הנה מאמר שפורסם לפני עשר שנים בניו יורק טיימס שמראה חלק מהמחלוקות בנושא.

    http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9404E6D61131F93AA35753C1A96F958260

  • שלומית  On 6 לספטמבר, 2008 at 19:53

    סיבת המוות לא ידועה. למרות שבוצעה נתיחה שלאחר המוות לא מצאו שום סימן.
    חושבים שהיה שינוי בקצב לב שגרם למותו, בעיקר בגלל שלא היו ממצאים פתולוגיים בכלל.

    גיל, אני אקרא את המאמר ששלחת (ותודה!) ואגיב עליו בהמשך. אבל רק בינתיים:
    אלכס היה מגיב כמעט לכל אחד! זרים שבאו ושלפו כרטיס אשראי מהכיס ושאלו באיזו צורה הוא, , או כתבים מהטלויזיה שנתנו לו כל מיני בחינות.
    ולא מדובר ברמזים של ה"מאמן" מהצד, אלא בחיזוקים חיוביים על תשובה נכונה.
    כן, חיזוקים חיוביים עובדים. גם בתוכים,בחיות אחרות גם באנשים.

    כשהוא יודע להבחין ולספור כמה קוביות ירוקות יש, הוא מפעיל שיקול דעת שמתבסס על ידע קודם , ועושה אינטגרציה. הוא אמור לספור רק קוביות, ורק מצבע ספציפי.

    שלא כמו בבדיחה, זה לא שהוא מתחיל לספור עד שנותנים לו סימן להפסיק!
    הוא חושב. (רואים את הריכוז והעניין והמיקוד בצימצום האישון שלו!)
    ונותן את התשובה המילולית הנכונה, עפי"ר.

    אני עובדת הרבה שנים עם תוכים, ורואה דברים מופלאים שהם עושים, ואין לי ספק שיש פה יכולת חשיבה
    אבל ד"ר פפרברג באה והוכיחה את זה באמצעים מדעיים.

    אתייחס למאמר מאוחר יותר.

  • שלומית  On 6 לספטמבר, 2008 at 19:55

    סליחה פספסתי משהו. מי זה האנס החכם?

  • גיל  On 6 לספטמבר, 2008 at 20:33

    שחשבו שהוא חכם וגילו שבעצם החוקר מסמן לא בצורה לא מודעת את התשובות. הנה כאן:

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A4%D7%A7%D7%98_%D7%94%D7%A0%D7%A1_%D7%94%D7%97%D7%9B%D7%9D

    אני לא מכיר את המקרה של התוכי בצורה ספציפית ויכול להיות שיש כאן משהו שמעבר לסתם חיקוי. הבעייה היא שנדמה לי שבגלל יכולת החיקוי של התוכים יש לנו נטייה להאניש אותם יותר ממה שהם באמת.

  • שלומית  On 6 לספטמבר, 2008 at 20:46

    בינתיים קראתי את המאמר.
    אני הכרתי את האנס כבדיחה ואכן התייחסתי לזה בתשובתי הקודמת.

    קראתי את המאמר. הוא די ישן ואפילו בו הנימה אוהדת ומשוכנעת. כיום כבר אין אנשים מהתחום שחושבים שלא מדובר בחשיבה.
    ד"ר פפרברג עצמה נזהרת מלכנות זאת "שפה", ובצדק.

    אבל אין ספק שיש פה חשיבה של ממש.

    מכיר את העורב שכופף חוט ברזל לצורה של וו כדי לצוד פיתיון מצנצנת ארוכה וצרה?
    גם שם יש חשיבה.

    אלכס אינו יחיד. אני נתקלת יום יום בתוכים מופלאים.
    הייחוד שלו היה שהוא ישב במעבדה עם סטודנטים והיתה שם אינטרקציה ולימודים עם אנשים לאורך שעות היום

  • גיל  On 6 לספטמבר, 2008 at 21:10

    וודאי שחיות מפגינות חשיבה ואינטליגנציה כי אחרת הן לא היו שורדות ומתרבות. השאלה היא ביחס למה ואיך בדיוק מגדירים אינטליגנציה? המושג אינטליגנציה לא כל כך ברור כשמדברים על בני אדם, אז על אחת כמה וכמה כשמדובר בחיות או כשמנסים להשוות בין חיות שונות או בין חיות לבני אדם. זה מאוד בעייתי לדבר על אינטיליגנציה בהשוואה כזו כי הקריטריונים שונים לגמרי.

    השאלה היא איך הן בהשוואה לבנות מינן. האם אלכס אינטלחיגנט יותר מתוכים אחרים? היה טוב יותר או פחות מתוכים אחרים בדברים שחשובים לתוכים?

  • שלומית  On 6 לספטמבר, 2008 at 21:19

    לזה אני מסכימה איתך בהחלט.
    ואין לי כמובן תשובה.
    למרות שהאינטואיציה שלי צועקת :כן, הוא יותר חכם. אבל אתה כמובן צודק לגבי בחינה בפרמטרים "תוכיים"

    אני לא אוהבת לקטלג. ובכוונה הזכרתי את העורב כי הוא מסמס את ההתיאוריה של "מותר האדם"
    כמייצר מכשירים.

  • דפנה לוי  On 7 לספטמבר, 2008 at 10:49

    כל כך עצוב שאלכס הלך לעולמו, כמי שמגדלת ז'אקו (נקבה) שבימים אלה החלה להפתיע אותנו עם המשפט "בוקר טוב פיצה" (זה השם המוזר שלה) אותו היא אומרת בלי הרף (וגם בדקות אלה) ומשעשעת אותנו במעשי קונדס!!! וכמי שגידלה במשך שלוש שנים תוכון (מוישה – זה השם המוזר שהיה לו) שהפתיע אותנו לא ביכולת הדיבור שלו, כמו בכושר ההבנה וההבחנה – גם מוישה ןגם פיצה ידעו להשתלב בחיי המשפחה שלנו, ל"הסביר" לנו מה הם אוהבים, ממה הם סולדים ולהאיר פן נוסף שלא הכרנו מחיי הציפורים הנהדרות האלה. אני לא מאמינה שאפשר לערוך השוואות בין ההבנה שלהן לשלנו, כמו שאי אפשר לערוך השוואות בין ההבנה שלנו לשלהן או לכל בעל חיים אחר. אבל אני יודעת שהם חכמים, נבונים וכמו שכלבים מסויימים וחתולים מסויימים יודעים להסביר ולהבין כך גם התוכים.

    מעבר לזה הידידות והחברות שהם מרעיפים על הסובב אותם היא משהו מיוחד שכל ניסיון לתאר במילים רק מגמד אותם ונדון מראש לכישלון.

    ושוב – תודה לך שלומית על הפוסט הזה ועל האחרים שמאפשרים הצצה לעולמם של בעלי החיים הסובבים אותנו.
    (-:

  • חני  On 7 לספטמבר, 2008 at 16:14

    כל כך נוגעות ללב. מרגש 🙂

Trackbacks

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: